środa, 20 marca 2013

Chleb orkiszowy

Chleb orkiszowy na zakwasie
Na zakwas:
200g mąki razowej orkiszowej typ 2000
200ml ciepłej wody
Na chleb:
1kg mąki razowej orkiszowej typ 2000
650ml wody
Różne ziarna  i orzechy
1,5 łyżki soli

Wykonanie banalne. Ja robiłam z pomocą [A]. Wspólne gotowanie to świetna zabawa - polecamy :)
Do słoika codziennie przez 4 dni dodawał 50g mąki i 50g ciepłej wody i mieszał, a potem odstawiał pod przykryciem. 4-tego dnia powstały zakwas przełożył do miski, dodał 500g mąki, 500ml ciepłej wody i znowu odstawił pod ściereczkę tym razem na 12h. Po 12h za robotę zabrałam się ja do zakwasu dodałam 150ml ciepłej wody i 500g mąki, dorzuciłam różne orzechy i ziarna (u mnie siemię lniane, orzechy laskowe, pestki dyni i słonecznika oraz kminek). Ciasto przełożyłam do formy wyłożonej papierem do pieczenia , zrobiłam nacięcia, posmarowałam ciepłą wodą po wierzchu i odstawiłam pod przykrycie na kolejne 2h. Ostatni etap to pieczenie. Piekarnik nagrzewamy na maxa, ale jak wstawimy chlebek to od razu zmniejszamy na 200 stopni… pieczemy 55 min. Smacznego!

Jeżeli mamy gotowy zakwas...
składniki gotowe do dodania
dodajemy orzeszki i pestki
siemię lniane jak lubisz :)
wykładamy ciasto do formy z papierem
uśmiechamy się do kulinarnego fotografa :)
nacinamy ciasto i smarujemy ciepłą wodą
odstawiamy ciasto znowu pod ściereczkę na 2h
ciasto nam pięknie wyrasta
po wyjęciu z piekarnika
odgniecenia od papieru :)
zanim pokroisz daj chlebkowi przestygnąć
jeszcze raz smacznego i zdrowego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Co powiesz? :)